Co jíst, pokud se snažíte otěhotnět?

Čas čtení: 3 min.

Úprava stravy je důležitá nejen pro ženy již těhotné, ale především pro ty, které se o početí teprve snaží. Pro vývoj plodu je totiž nejdůležitější jídelníček právě ještě před otěhotněním a posléze v prvních třech měsících, kdy se vlastně rozhoduje o tom, zda bude dítě zdravé či ne. Kvalitní jídelníček se odráží také na psychické pohodě, čímž se zvyšují šance na otěhotnění a jeho následný nekomplikovaný průběh. A na které potraviny se zaměřit?

Kyselina listová

Kyselina listová neboli zázračný vitamín B9 přispívá k normálnímu růstu a vývoji plodu. Chrání jej před takovými vývojovými vadami, jako jsou rozštěpy tváře či dokonce páteře či poruchy vývoje mozku a míchy. Při plánovaném otěhotnění by žena měla tento vitamín ihned začít přijímat buď ve formě doplňku stravy, který je volně dostupný v lékárnách, nebo v jídle. Jak již název napovídá, nachází se hlavně v listové zelenině – ledový či hlávkový salát, čínské zelí, zelí, kapusta, špenát. Nachází se ale také v jiných potravinách, příkladem jsou kvasnice, květák, brokolice, zelený hrášek, fazolové lusky, červená řepa, obiloviny, celozrnné pečivo, mango, avokádo, pomeranče, banány, třešně, višně, jahody, maliny, vlašské a pistáciové ořechy, měkké sýry. Vařením se ale velká část vitamínu zničí (až 95 %) a ze syrových potravin se vstřebává pouze jeho polovina. Proto se spíše doporučuje jeho užívání ve formě tablet.

Mléčné výrobky

Mléčné výrobky jsou nejen základním zdrojem vápníku, ale zvyšují také ženskou plodnost. Denně se doporučuje vypít ½ litru mléka či jiných mléčných nápojů (kakao, kysané mléko, jogurtové nápoje). Vhodné jsou také další mléčné výrobky – jogurty, tvarohy či přírodní sýry.

Železo

V těhotenství jsou nároky na tento minerál velmi vysoké, proto je vhodné se na něj soustředit ještě před otěhotněním. Obzvláště důležitý je jeho příjem pro ženy trpící chudokrevností či vegetariánky. Nejvíce železa se nachází v mase a vnitřnostech. Již zmiňované vegetariánky ale sáhnou spíše po rostlinných zdrojích obsažených v listové zelenině, fazolích, čočce, meruňkách, švestkách, oříšcích, obilovinách a celozrnném pečivu. Vstřebávání železa se umocňuje užíváním vitamínu C.

Vitamín C

Byla-li řeč o vitamínu C v souvislosti se vstřebáváním železa, jeho užívání je důležité také jako prevence proti nachlazení a nejrůznějším virózám. Je obsažen v citrusech, černém rybízu, kiwi a dalším ovoci.

Vitamín E

Tento vitamín je důležitý pro kvalitu pohlavních buněk a také podporuje usazení zárodku do stěny dělohy tím, že ji více prokrví a podpoří růst embrya v raném stádiu. Je obsažený v již jmenovaném mléce, ale také v másle, burských oříšcích, sóje, zelených salátech, mase a v pšeničních klíčcích. Doporučuje se jej přijímat v jídle obden, protože jeho nadměrný příjem je škodlivý a může dokonce plodu způsobit zdravotní potíže.

Antioxidanty

Zjednodušeně řečeno pomáhají antioxidanty v boji proti mutaci genů či vzniku rakoviny. Jsou důležité nejen před početím, ale také v jeho prvních třech měsících, kdy se v plodu tvoří orgány. Nacházejí se v ovoci a zelenině, najdeme je také v zeleném čaji.

Další potraviny

Častokrát bylo zmíněno ovoce i zelenina, která rozhodně ničemu neuškodí, ba naopak jsou významným zdrojem vitamínů a minerálů. Dále jsou důležité luštěniny (čočka, hrách, fazole), celozrnné pečivo či obilninové kaše. Důležitá jsou také vejce. Z olejů se doporučují takové, které jsou lisované za studena. Jogurty či domácí pečivo je vhodné doplňovat vlašskými ořechy, dýňovými, sezamovými či slunečnicovými semínky.

To vše je vhodné završit dodržováním pitného režimu, kdy se nejvíce doporučuje konzumace čisté vody a to v množství alespoň dva litry denně.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *